KEMAHIRAN-KEMAHIRAN ASAS BIMBINGAN DAN KAUNSELING
DISEDIAKAN OLEH: ROHASLINDA BINTI AB HAMID
KEMAHIRAN MENDENGAR SECARA AKTIF
Kemahiran mendengar merupakan satu kemahiran yang paling
asas dan penting dalam sesi kaunseling. Mendengar adalah berkait rapat dengan
memberi perhatian. Rogers (1951) merumuskan “Tanpa perhatian, mendengar sahaja tidak akan membawa kefahaman, maka
komunikasi tidak akan wujud ”.
Dalam situasi kaunseling, kaunselor perlu lebih banyak
meluangkan masanya mendengar daripada berucap atau memberi respon kepada
percakapan klien terutamanya di dalam peringkat awal kaunseling. Kaunselor juga
perlu memegang balik “ tanggapan kendiri” beliau supaya menjadi lebih terbuka
untuk memberi masa dan galakkan untuk mendengar pesanan sebenar klien. Untuk
benar-benar memahami apa yang telah diperkatakan oleh klien, kaunselor perlu
memberikan tumpuan dan pemerhatian yang sepenuhnya untuk mendengar semua
percakapan klien tersebut. Oleh itu, kejayaan mencapai objektif kaunseling itu
banyak bergantung kepada kemahiran mendengar seseorang kaunselor itu.
Selain dari tutur kata, gerak geri klien semasa bercakap
juga patut dilihat dan didengar sama. Dikatakan bahawa segala tingkah laku
klien itu turut memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan makna sesuatu
pengucapannya itu. Gerak
geri bukan lisan seseorang dikatakan dapat menggambarkan perasaannya yang
sebenar. Ini termasuklah perasaan hatinya, pemikiran mental dan fizikalnya. Ia
dapat menunjukkan sama ada klien berada dalam keadaan yang selesa ataupun
sebaliknya.
Mendengar merupakan
kemahiran yang paling penting dalam proses kaunseling. Mendengar secara aktif
memerlukan kaunselor untuk memberi perhatian kepada kedua-dua pesanan iaitu
“verbal” dan tingkah laku iaitu “bukan verbal”. Kemahiran ini sangat penting
untuk seorang guru apabila berurusan dengan klien iaitu murid yang mempunyai
masalah. Setiap orang yang ingin berkongsi masalahnya akan berasa
lega jika terdapat seseorang yang sudi mendengar masalahnya untuk diceritakan.
Justeru itu, seorang guru yang baik mampu mendengar setiap masalah murid yang
ingin diceritakan. Murid akan berasa selesa untuk meluahkan setiap masalah
mereka kepada guru dengan syarat guru tersebut dalam keadaan bersedia untuk
mendengar keluhan mereka. Selain daripada tutur kata, gerak geri murid semasa
bercakap juga perlu patut dilihat dan didengar sama. Guru haruslah memberi
tumpuan dan pemerhatian yang sepenuhnya untuk mendengar semua percakapan murid
tersebut.
Pemahaman
yang tepat hanya akan diperolehi dengan adanya pendengaran yang baik. Di dalam
konteks kaunseling, terdapat beberapa perkara yang perlu di dengar iaitu isi
kandungan yang diperkatakan, perasaan yang dilahirkan melalui tingkah laku
tanpa lisan dan juga mendengar perasaan yang dinyatakan. Justeru itu, proses
mendengar harus melibatkan seluruh deria yang terdapat pada seseorang guru yang
ingin mendapatkan intipati permasalahan muridnya. Telinga digunakan untuk mendengar apa yang diperkatakan,
mata untuk melihat bagaimana gerak laku semasa perkataan atau ayat dituturkan,
hidung juga turut menghidu bau-bau yang ada di sekeliling dan kadang kala deria
sentuhan sebagai bersalaman dan sebagainya.
Di
sini terdapat beberapa panduan dalam meningkatkan kemahiran seperti kaunselor
mesti memahami tujuan klien berada di situ, kaunselor perlu memberi fokus bukan
sahaja kepada perkataan tetapi juga kepada nada dan cara yang diperkatakan
untuk mendapatkan maklumat yang lebih terperinci, kaunselor juga perlu mengelak
daripada membuat penilaian kepada klien terlebih awal dan kaunselor perlu lebih
tahan berhadapan dengan gangguan-gangguan sama ada yang datang dari luar
seperti bunyi bising atau gangguan dari dalam diri seperti keletihan kaunselor
atau kurang tenteram emosi.
Sebagai
seorang guru haruslah berusaha dengan menggunakan panduan tersebut dalam
meningkatkan keberkesanan dalam sesi kaunseling mereka. Ini juga dapat membantu
guru membentuk hubungan yang lebih selesa bersama murid mereka. Setiap guru
mesti memahami tujuan murid/klien mereka berada di situ. Sebaiknya setiap guru
haruslah mengkaji terlebih dahulu serba sedikit latar belakang murid tersebut.
Selain itu, untuk mendapatkan maklumat yang terperinci, guru perlu memberi
fokus bukan sahaja kepada perkataan tetapi juga kepada nada dan cara yang
diperkatakan oleh murid tersebut. Seperti sesi pengajaran dan pembelajaran di
dalam bilik darjah, guru haruslah bertahan dengan ganngguan-gangguan yang
datang dari persekitaran seperti bunyi bising murid-murid kelas sebelah atau
gangguan dari dalam hati sendiri seperti emosi yang kurang tenteram.
Oleh yang demikian, amat penting
bagi kaunselor mendengar dan memahami dengan lebih peka, sama ada dari segi
suara mahupun tingkah laku bukan lisan klien. Dengan berbuat demikian, barulah
kaunselor dapat benar-benar memahami mesej klien dengan lebih sempurna. Secara
tidak langsung, tindakan ini dapat menunjukkan kesediaan kaunselor untuk
berhadapan dengan klien. Kaunselor boleh menunjukkan kemahiran mendengarnya
dengan beberapa cara seperti menyatakan
semula apa yang telah dikatakan oleh klien dengan tepat, menggambarkan semula isi kandungan
serta perasaan klien tetapi dengan menggunakan perkataannya sendiri supaya
menunjukkan kaunselor benar-benar faham dan mendengar percakapan klien tadi dan
memberi respons kepada permasalahan klien.
10 kemahiran mendengar secara aktif menurut Jones (2004)
Dalam konteks perbualan guru bersama murid, guru
seharusnya menunjukkan rasa minat untuk mendengar permasalahan murid. Berikan
reaksi wajah yang sesuai bermaksud guru tersebut masih dalam sesi perbualan dan
memahami segala yang diceritakan oleh murid.
Dalam proses mendengar secara aktif dan memberikan respon
kepada klien, para kaunselor juga perlu menunjukkan mereka berminat dan
menggunakan bahasa badan yang sesuai.
KEMAHIRAN MENGGUNAKAN BAHASA YANG SESUAI
Kaunselor perlu pastikan yang mereka menggunakan bahasa
yang sesuai bila berhadapan dengan klien. Kaunselor juga harus memastikan
bahasa yang digunakan adalah difahami oleh klien. Bahasa kaunselor mestilah
“konsisten” atau “kongruen” dengan segala tindakan beliau. Sebagai contoh,
“Jika seorang kaunselor mengatakan, “Saya sangat gembira bercakap dengan kamu”,
nada suara beliau dan pergerakan badannya mesti menyampaikan suasana positif
tersebut semasa menerima kliennya. Kemahiran ini terbahagi kepada dua iaitu
kemahiran menyoal dan dorongan minimum.
Kemahiran menyoal
Kemahiran menyoal digunakan dalam sesi kaunseling untuk
mendapatkan maklumat dengan mudah daripada klien. Ini adalah kerana sesetengah
klien tidak menceritakan dengan jelas maklumat yang hendak disampaikan. Justeru
itu, cara yang lebih baik adalah dengan bertanyakan soalan secara langsung
mahupun tidak langsung kepada klien tersebut untuk mendapatkan maklumat dengan
lebih lanjut lagi. Apabila kemahiran ini diaplikasikan dalam kaunseling,
sungguhpun untuk memperolehi maklumat yang tertentu, fokusnya adalah ditumpukan
untuk membangkitkan perasaan.
Namun, kaunselor perlu pastikan bahawa soalan yang hendak
ditanya itu sesuai, mudah difahami dan memudahkan klien untuk menjawabnya
dengan penuh rela. Soalan-soalan yang dikemukakan haruslah berkaitan dengan
usaha menggalakkan klien menjelajah dan memahami perasaannya. Di samping itu,
soalan yang ditanya perlu mempunyai tujuan yang tertentu dan berupaya untuk
menarik perhatian klien untuk meluahkan perasaan dan masalahnya tanpa merasa
dirinya tergugat. Matlamat menyoal adalah untuk mendapatkan maklumat dengan
cepat, mendapatkan maklumat lanjut dan akhir sekali untuk mendapatkan
kepastian. Di dalam sesi kaunseling terdapat dua bentuk soalan yang dapat
digunakan iaitu soalan tertutup dan soalan terbuka.
Soalan
tertutup adalah soalan yang menghadkan kepada beberapa perkataan sahaja.
Jawapan yang diberikan pula tidak spesifik dan hanya memberi maklumat yang
khusus sahaja. Sebagai contohnya, guru bertanya kepada murid tersebut “Adakah
kamu tidak menyiapkan kerja sekolah?”
Tujuan
mengadakan soalan tertutup kepada klien adalah untuk mendapatkan kepastian bagi
sesuatu fakta dan mendapatkan maklumat yang khusus. Selain itu, soalan tertutup
juga dapat memberhentikan klien daripada terlalu banyak bercakap serta memberi
arah tertentu di dalam perbincangan. Soalan tertutup adalah soalan yang khas
yang cukup sekadar dijawab dengan gerak balas yang ringkas, tepat dan padat. Ia
lebih spesifik dan memerlukan jawapan yang mempunyai satu atau dua perkataan
sahaja, seperti „ya‟ atau „tidak‟.
Tujuan memberikan soalan tertutup juga adalah supaya sesi
kaunseling tidak terkeluar daripada topik perbincangan dan mengurangkan klien
daripada bercakap perkara yang tidak diperlukan.
Soalan
terbuka pula merupakan soalan yang memerlukan perbincangan, mendapatkan maklumat
dengan lebih terperinci dan menggalakan klien supaya bercerita dengan lanjut
tentang perkara yang dibincangkan. Namun begitu, ia tidak memerlukan jawapan
yang khusus. Soalan terbuka ini dapat menimbulkan rasa selesa pada diri klien
dan rasa diterima. Matlamat bertanyakan soalan terbuka adalah untuk
menggalakkan penerokaan dan pengembangan kepada perkara yang sedang
dirundingkan sahaja.
Soalan terbuka seterusnya memberi peluang kepada klien memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara mengikut pandangannya sendiri tanpa dinilai terlebih dahulu. Contoh-contoh soalan terbuka adalah seperti “bagaimanakah kejadian itu boleh berlaku?” Atau “sejauh manakah kejadian itu mengganggu hidup anda? Soalan terbuka akan memberi peluang kepada klien untuk menerokai dan membincangkan segala yang dialami dan dirasainya. Ia turut menggalakkan klien untuk bercakap dengan lebih banyak ataupun memberikan penjelasan yang lebih jelas. Lazimnya, soalan terbuka menggunakan kata soal seperti “siapa”, “apa”, “di mana” dan “bagaimana”.
Soalan terbuka seterusnya memberi peluang kepada klien memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara mengikut pandangannya sendiri tanpa dinilai terlebih dahulu. Contoh-contoh soalan terbuka adalah seperti “bagaimanakah kejadian itu boleh berlaku?” Atau “sejauh manakah kejadian itu mengganggu hidup anda? Soalan terbuka akan memberi peluang kepada klien untuk menerokai dan membincangkan segala yang dialami dan dirasainya. Ia turut menggalakkan klien untuk bercakap dengan lebih banyak ataupun memberikan penjelasan yang lebih jelas. Lazimnya, soalan terbuka menggunakan kata soal seperti “siapa”, “apa”, “di mana” dan “bagaimana”.
Bagi
seorang guru yang hendak melakukan bimbingan pula, mereka harus menggunakan
soalan yang sesuai berdasarkan situasi dan keadaan murid. Terdapat segelintir
murid yang tidak mahu bercerita dengan lebih terperinci haruslah dimulakan
dengan soalan-soalan tertutup terlebih dahulu. Soalan-soalan tertutup juga
dapat menimbulkan perasaan tidak puas bagi murid kerana mereka mungkin
menganggap bahawa boleh berlaku antara jawapan yang diberikan mengikut
kefahaman guru. Justeru itu, ini boleh menggalakan murid-murid bercerita dengan
lebih panjang dan membolehkan guru-guru mengajukan soalan terbuka untuk
menggalakkan murid bercerita dengan terperinci.
Guru juga berwaspada dengan soalan yang hendak diajukan,
ini boleh mengganggu proses kaunseling sekali gus mengganggu emosi murid-murid
untuk terus bercerita dengan baik. Oleh itu, soalan yang hendak ditanya
haruslah sesuai dengan keadaan dan menggunakan nada yang bersesuaian. Justeru
itu, dalam penggunaan kemahiran interpersonal, seseorang guru perlu menggunakan
bahasa yang sesuai berserta dengan pergerakan badan yang sesuai.
Dorongan minimum
Dorongan minima diperlukan untuk memberikan sokongan dan
dorongan kepada klien untuk meneruskan perbincangan. Dorongan minima merupakan
respons atau ungkapan ringkas ataupun pergerakan positif yang menggalakkan
klien terus bercakap dan memberikan penjelasan. Di antara contoh dorongan
minima adalah seperti “hm…m, teruskan, “lepas itu”, “kemudian”,
“jadi”, “terangkan lagi”, “oh…. ”, sentuhan, angguk kepala, kerutan di
dahi, senyuman, ya dan lain-lain lagi.
Tujuan kaunselor mengadakan dorongan minima adalah untuk
menggalakkan klien terus bercerita. Selain itu, ia menunjukkan kaunselor sedang
mendengar dan faham apa yang sedang diperkatakan oleh klien.
Ishammuddin Hj. Ismail (1999) menjelaskan tujuan
melakukan mendorong minima adalah untuk menunjukkan kaunselor memberi perhatian,
menolong penerokaan kendiri klien, supaya klien terus bercakap dan mempengaruhi
arus perbualan di antara klien dan kaunselor.
KEMAHIRAN MEMAHAMI PERGERAKAN BADAN
Kesedaran visual merupakan satu aspek yang penting dalam
pergerakan badan. Kesedaran visual ini melibatkan membaca pergerakan badan
klien dengan menggunakan “isyarat” bukan verbal seperti ekspresi muka dan
postur badan. Itu juga merangkumi pandangan/pandangan keliru/anggukan
kepala/kesilapan dan penegasan suara dalam sesi soal jawab antara kaunselor dan
klien.
Kemahiran-kemahiran bukan
verbal yang lain ialah seperti tingkah laku, kontak mata, orientasi, sentuhan
dan kedekatan dengan klien merupakan cara-cara komunikasi yang penting apabila mengendalikan sesi kaunseling
yang berkesan. Kaunselor perlu memastikan yang mereka tidak tegang dengan klien
kepada klien mereka. Kaunselor dan klien hendaklah dalam keadaan baik supaya
komunikasi antara mereka dapat difahami dengan mudah. Klien perlu mendapatkan
keselesaan untuk bercakap dengan kaunselor. Kaunselor perlu menggunakan kontak
mata dengan lebih kerap dengan klien. Kontak mata yang dimaksudkan mestilah
tidak mengancam keselesaan kedua-dua belah pihak dan tidak menimbulkan fitnah.
Sekiranya klien berasa malu, bolehlah kaunselor mengubah cara pandangan kearah
lain bagi membolehkan klien mencurahkan perasaannya dengan lancar.
Kemahiran ini juga boleh
dilihat dari segi cara duduk, gerak geri, nada suara, pernafasan, wajah dan
sebagainya yang ditunjukkan oleh klien semasa sesi kaunseling dijalankan. Jika
pergerakan klien berlaku dengan kerap, ini menunjukkan dia berkeadaan tidak
selesa dan mengalami jiwa yang tidak tenteram. Di antara tanda-tanda atau
masalah pergerakan ialah percakapan terganggu, tangan menggeletar, keadaan
nafasnya turun naik, kakinya menghentak lantai dan perhatian kearah kaunselor
tidak tepat. Jika klien mempunyai tanda-tanda seperti ini, kaunselor hendaklah
mengawasi pergerakan klien sama ada dia berada dalam keadaan konsisten atau
tidak.
Keadaan muka kaunselor yang
serius atau ekspresi bosan akan menyebabkan klien berasa tidak berminat untuk
menerangkan dengan lebih lanjut atau berkomunikasi dengan kaunselor. Lain-lain
bentuk pergerakan badan yang tidak senonoh yang boleh ditunjukkan oleh
kaunselor ialah badan membongkok, membuat bunyi dengan jari kaki atau tangan,
bermain dengan tangan atau rambut yang boleh membuatkan klien tidak selesa. Air muka seseorang kaunselor hendaklah
sentiasa senyum. Suka dan bersedia untuk memahami dan mengingat kembali apa
yang disampaikan oleh klien. Kaunselor hendaklah merenung atau menentang mata
klien dengan penuh perhatian semasa dia bercakap bagi menunjukkan kesediaan
melibatkan diri dalam pertemuan yang diadakan. Kaunselor harus mengikuti
perkembangan percakapan klien dan memberi dorongan minimum bagi menggalakkan
dia meneruskan perkara-perkara yang penting. Kaunselor hendaklah mempunyai
anggapan yang positif terhadap klien seperti menunjukkan kemesraan dan
menghormati. Justeru itu, bahasa badan kaunselor dapat memberikan pelbagai
maklum balas kepada klien.
Pentingnya kemahiran
pergerakan badan bagi seseorang guru adalah untuk memahami jiwa murid tersebut
dengan lebih mendalam. Murid hanya akan bercerita kepada sesiapa yang
dipercayainya dan berasa selesa apabila berinteraksi dengannya. Justeru itu,
seorang guru haruslah memahami pergerakan badan murid untuk lebih memahami diri
murid. Guru tidak seharusnya cepat menghukum jika murid melakukan sesuatu
kesalahan namun mereka haruslah mendengar keluhan murid kerana murid berhak
diberi peluang untuk meluahkan pendapat atau masalah mereka. Guru juga haruslah
sentiasa beranggapan positif kepada murid-murid supaya lebih mesra dan murid
lebih menghormati guru.
KEMAHIRAN
MEMBERIKAN MAKLUM BALAS YANG SESUAI
Maklum balas ialah seperti cermin dalam proses
komunikasi. Maklum balas mencerminkan pesanan yang si pengantar telah
menyampaikan kepada si penerima. Ia juga merangkumi apa yang si penerima
menghantar balik kepada si pengantar pesanan. Maklum balas boleh berlaku dalam
pelbagai cara. Salah satu cara ialah respons kaunselor setelah mendengar isi
dan memerhati tingkah laku klien. Pemahaman kaunselor ini dinyatakan dalam
bentuk ayat yang agak pendek tetapi tepat dan padat maksudnya. Matlamat utama ialah
untuk memudahkan penerokaan ke atas klien. Respons ini adalah penting untuk
menunjukkan kaunselor mendengar dan memahami apa yang dikatakan oleh klien. Tujuan
utama ia digunakan oleh kaunselor adalah untuk menunjukkan kepada klien bahawa
mesej yang diberikan mula difahami oleh kaunselor. Ia juga bagi memastikan yang
kaunselor mendapat mesej yang betul dari klien serta memberi peluang kepada
klien mendengar kembali apa yang dirasa. Pengulangan
yang dibuat oleh kaunselor lazimnya, hanyalah sebagai pembayang yang
mencerminkan perasaan atau keseluruhan isi yang disampaikan oleh klien tadi. Ini
merupakan satu cara langsung untuk mendapatkan maklum balas daripada kliennya. Melalui
maklum balas ini, ia akan membantu klien untuk berfikir dan menumpukan
perhatian terhadap situasi, orang, objek atau idea dengan lebih jelas. Ini akan
menambahkan penerokaan kaunselor terhadap isi yang ingin dibincangkan dengan
klien. Maklum balas juga juga boleh mengelakkan kekeliruan dan ketidaksefahaman
antara kaunselor dan klien mengenai topic perbincangan mereka. Kaunselor perlu
memastikan bahawa maksud asal mesej klien itu tidak berubah.
Klien-klien juga perlu menanya soalan-soalan yang tepat
dan betul yang boleh digunakan secara berfaedah untuk mendapatkan maklum balas
positif daripada kaunselor. sebelum memberikan maklum balas, kaunselor haruslah
betul-betul memahami permasalahan yang dihadapi oleh klien. Kemudian, barulah maklum balas diberikan oleh kaunselor dengan
menggunakan perkataan yang ringkas, padat dan tepat. Kaunselor tidak digalakkan
menggunakan ayat yang terlalu panjang dan tidak menggunakan perkataan yang sama
berulang-ulang kali.
Tujuan utama mendapatkan maklum balas yang sesuai oleh
kaunselor dalam sesi bimbingan dan kaunseling ialah untuk mendapatkan maklumat untuk
memberi elobrasi kepada respon-respon klien. Maklumat yang diberikan oleh klien
akan difahami dan diberikan sedikit penerangan yang lebih jelas untuk
menjadikan klien lebih faham situasi klien yang sebenar. Selain daripada itu,
maklum balas juga adalah untuk menolong klien dengan mencadangkan tindakan
alternatif dalam cara-cara klien melihat diri mereka dan situasi mereka untuk
membantu memfokus kepada perasaan mereka. Kaunselor akan cuba untuk memahami
apa yang di alami atau dirasai oleh klien secara emosi. Dengan itu, kaunselor
akan tahu bahawa perasaan dan tanggapan yang akan diluahkan oleh klien, tetapi merupakan
satu cara untuk membuat kesimpulan tingkah laku klien yang dapat membayangkan isi, pemikiran,
perasaan dan tindakannya sekali. Dengan ini, kaunselor akan bagi idea –idea kepada
klien untuk menangani masalah yang dihidapi oleh klien. Maklum balas juga bertujuan
untuk menyemak persepsi dan untuk meringkaskan apa yang telah dipelopori oleh
kaunselor dan klien.
Bagi seorang guru,
kemahiran maklum balas ini haruslah dikuasai untuk mencapai kesepakatan dalam
sesuatu perbincangan. Guru perlu mendapatkan maklum balas daripada murid-murid
untuk membina komunikasi dua hala dan mengurangkan komunikasi sehala yang
selalu di amalkan oleh segelintir guru iatu hanya guru yang menerangkan tanpa
mendapatkan maklum balas daripada murid-murid. Komunikasi dua hala ini penting
untuk mendapatkan percambahan idea daripada murid dan mengelakkan daripada
murid bosan ketika sesi pengajaran dan pembelajaran. selain daripada itu, guru
dapat mengetahui tahap kefahaman murid terhadap pengajarannya. Guru dan murid
tidak dapat dipisahkan daripada komunikasi yang berkesan tidak kira dalam bilik
darjah mahupun di luar bilik darjah. Murid lebih selesa untuk berdamping dan
bercerita dengan gurunya sekiranya mereka telah mempunyai hubungan yang erat
dan mesra. Oleh itu, seseorang guru haruslah memastikan komunikasi yang baik
dijalinkan terlebih dahulu dengan murid-murid agar dapat memudahkan proses
interaksi berlaku sekiranya murid memerlukan bimbingan daripada guru tersebut.
Dengan mendapatkan
maklum balas yang sesuai, seorang kaunselor boleh mengatasi halangan komunikasi
dan membina satu perhungan dua hala yang dapat berfungsi dengan baik.
No comments:
Post a Comment