Monday 27 August 2012

Konsep Bimbingan dan Kaunseling

 





 

Konsep Kaunseling 

oleh: NURUL 'AIN AHMAD NAZRI

1.0       Pengenalan
Kaunseling bukan satu nasihat walaupun ianya banyak memberi nasihat. Kaunseling mempunyai banyak maksud, menurut kamus dewan, bermaksud nasihat dan pertukaran mental. kaunseling adalah salah satu cabang psikologi. Perkhidmatan ini dijalankan oleh kaunselor professional bagi membantu perkembangan dan penyesuian peribadi klien yang baik dan menyeluruh. Pertemuan antara klien dan kaunselor adalah secara sukarela dan berterusan bergantung keperluan klien tersebut. Kaunselor tidak akan meberikan jawapan secara lansung malah membuatkan klien berfikir dan memberikan mereka peluang untuk membuat keputusan yang terbaik untuk mereka sendiri.
Oleh kerana kaunseling bukanlah satu nasihat, maka hubungan kaunseling adalah berbentuk dua hala. Kaunselor cuba memahami dengan mendengar dan memberikan layanan serta interaksi yang baik, manakala klien meluahkan masalah mereka dan kaunselor cuba memahami dan mengambil tindakan menguruskan masalah klien itu.

2.0       Definisi Kaunseling
Kaunseling boleh didefinisikan sebagai satu interaksi yang berlaku di antara dua orang individu yang dikenali sebagai klien dan kaunselor. Situasi ini berlaku dalam keadaan yang formal dan professional serta di mulakan dan di kekalkan dengan pertolongan perubahan tingkah laku. Dalam kedaan ini kaunselor adalah individu yang mempunyai pengetahuan yang amat luas dan berkebolehan sehinggalah  boleh membuatkan  seorang itu melakukan keputusan yang tepat. 
Terdapat dua jenis kaunsleing iaitu kaunseling individu dan kaunseling kelompok. Kaunseling individu dikenali sebagai perhubungan yang bersemuka di mana seseorang klien mendapatkan bantuan daripada seorang kaunselor. Perhubungan tersebut disifatkan oleh ciri-ciri seprti penerimaan klien secara tulen, saling hormat menghormati dan penekanan terhadap keperluan-keperluan dan perasaan klien. Selain itu, kaunseling kelompok ialah perhubungan kanuselor dengan beberapa orang ahli .
Kaunseling kelompok ini juga adalah suatu proses perhubungan individu yang berasaskan akal fikiran dan kelakuan secara sedar. Nilai terapinya terletak pada suasana peransaan saling percaya dan mempercayai, penerimaan, faham memahami dan sokongan yang berpandukan pada kebenaran. Kauseling kelompok akan berlaku di dalam kumpulan kecil yang halinya secara sukarela berkongsi masalah peribadi dengan kaunselor dan ahli yang lain. Mereka juga ingin pendapat daripada ahli yang lainnya. Sekiranya kaunseling kelompok ini berlaku maka ahli tidak akan berasa malu kerana semua ahlinya mempunyai masalah yang berlainan ataupun boleh juga menghadapi masalah yang sama.
Ramai juga ahli psikologi berpendapat kaunseling menekankan kepada perancangan yang lebih rasional, menyelesaikan masalah, membuat keputusan, mengelak masalah penyesuaian yang serius, menyokong kepada situasi tekanan yang dihadapi oleh seseorang yang normal di dalam kehidupan seharian. Kaunseling adalah proses yang singkat berbanding psikoterapi.
Kaunseling adalah proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan situasinya.  Proses ini akan mengakibatkan pembentukan atau penjelasan matlamat dan nilai hidup individu itu hingga dia dapat menentukan tindakan yang wajar untuk masa depannya.  Kaunseling juga ialah proses pertemuan interaksi bersemuka antara seorang kaunselor dengan klien yang mengakibatkan berlaku perubahan pada klien.
Kaunseling bukanlah bertujuan untuk menolong klien menyesuaikan diri dengan masyarakat, tetapi ia menolong klien memahami dirinya yang sebenar serta apa kelebihan dan kekurangannya apa yang boleh dilakukan dengan mudah apa yang boleh dilakukan tetapi menghadapi masalah dan apa yang tidak boleh dilakukannya langsung.
Kaunseling dirujuk sebagai proses apabila seorang klien diberi peluang untuk meneroka aspek diri dan kehidupan yang menimbulkan kesusahan atau masalah baginya.  Penerokaan ini akan menimbulkan kesedaran tentang diri dan situasinya serta pilihan-pilihan yang ada padanya.  Proses ini diharap akan dapat menolong klien itu mengesan halangan-halangan dan mengenal pasti bakat atau kebolehannya untuk hidup dengan lebih sempurna.
Kaunseling sebagai satu profesion mempunyai asas yang saintifik dan objektif daripada bidang psikologi, sosiologi, psikiatri, antropologi dan falsafah.  Ia tumbuh dan berkembang hasil daripada dapatan penyelidikan tentang perkembangan sahsiah manusia serta teori-teori pembelajaran.  Di samping itu, ia juga kembang daripada situasi, faktor atau keadaan yang kurang saintifik dan kurang objektif.  Ini berdasarkan kepada kepercayaan Bahawa setiap individu dapat menentukan matlamat hidupnya dan memberi makna kepada kehidupan masing-masing.
Mengakui hakikat bahawa hidup ini penuh dengan cabaran dan manusia bertanggungjawab terhadap arah kehidupan masing-masing.  Kaunseling merupakan proses bersemuka di antara kaunselor dan klien, iaitu orang yang meminta pertolongan sama ada datang sendiri ataupun dirujuk.  Tujuan pertemuan itu adalah untuk mencari alternatif yang paling sesuai bagi klien membuat keputusan menyelesaikan masalah dirinya, di samping mengetahui baik buruk dan kekangan yang akan dihadapi oleh klien atas keputusannya itu.

3.0       Difinisi Bimbingan
Bimbingan ialah satu proses membantu individu untuk membuat keputusan yang akan memberi kesan kepada kehidupan mereka. Contohnya, seperti memilih gaya hidup yang diingini. Ini berbeza dengan kaunseling kerana bimbingan lebih kepada membantu individu memilih apa yang mereka sukai dan hargai. Sementara itu, kaunseling perlu focus kepada mambantu klien untuk berubah. Kebanyakan tugas-tugas bimbingan di peringkat awal berlaku di sekolah dan pusat kerjaya di aman seorang yang lebih dewasa dan matang.

4.0       Definisi Psikoterapi
Psikoterapi adalah proses difokuskan untuk membantu Anda menyembuhkan dan konstruktif belajar lebih banyak bagaimana cara untuk menangani masalah atau isu-isu dalam kehidupan Anda. Hal ini juga dapat menjadi proses yang mendukung ketika akan melalui periode yang sulit atau stres meningkat, seperti memulai karier baru atau akan mengalami perceraian.
Umumnya psikoterapi dianjurkan bila seseorang mempunyai masalah dengan kehidupan, masalah hubungan atau kerja atau masalah kesihatan mental tertentu, dan isu-isu atau masalah yang menyebabkan banyak individu yang besar rasa sakit atau marah selama lebih dari beberapa hari. Anda tidak sepenuhnya yakin Anda akan mendapat manfaat dari itu. Jutaan orang mengunjungi psikoterapi setiap tahun, dan sebagian besar penelitian menunjukkan bahawa orang yang melakukannya manfaat dari interaksi. Kebanyakan terapi juga akan jujur dengan anda jika mereka yakin anda tidak akan mendapatkan keuntungan atau pendapat mereka, tidak perlu psikoterapi.

5.0       Perbezaan Di Antara Kaunseling, Bimbingan Dan Psikoterapi
Terdapat banyak persamaan di antara kedua-duanya. Kedua-duanya adalah proses  memberi bantuan yang bertujuan untuk kebajikan. Kedua-duanya banyak menggunakan teknik dan kaedah yang sama dan pendekatan yang sama.
Terdapat juga perbezaan yang ketara di antara kaunseling dan psikoterapi. Antaranya ialah, matlamat dan kaedah. Dari segi matlamat dan tujuan, kaunseling bertujuan untuk mempertingkatkan kabajikan individu dan juga perkembangan psikologikal. Kaunseling juga bertujuan untuk menggalakkan individu tidak bergantung dan mempunyai dalam kehidupan.
Sementara itu, tujuan spikoterapi membantu klien yang mempunyai masalah dan kesukaran dari perkembangan psikologikal yang biasa.

6.0       Matlamat Bimbingan, Kaunseling Dan Psikoterapi
Sesuatu yang berlaku pastinya mempunyai matlamatnya tersendiri. Antara matlamatnya adalah dengan melalui sesi kaunseling klien diajar bertanggungjawab atas dirinya sendiri. Sikap lepas tangan tidak akan mendatangkan hasil yang baik. Jadi,klien hendaklah bertanggungjawab ke atas dirinya dan akan beruasaha sambil berhati-hati di dalam mengatur dan merancang perjalanan hidupnya. Seandainya timbul sebarang masalah, klien akan bertanggungjawab ke atas dirinya sendiri dan tidak akan menyalahkan orang lain.
Selain daripada membantu klien betanggunagjawab ke atas dirinya, namun terdapat juga matlamat lain yang boleh dilihat di sini. Matlamat yang kedua ialah memperbaiki imej diri yagn negatif. Dengan adanya imej diri yang negatif ini merupakan halangan bagi klien untuk mencapai cita-cita atau membuat sebarang tindakan. Klien seperti ini akan menyekat perkembangan dan penggunaan potensi dirinya. Kaunselor akan membimbing klien membentuk imej yang positif. Selain itu juga, klien dapat belajar bagimana memupuk ciri-ciri yang baik dan mengurangkan ciri-ciri yang negqtif. Imej diri yang positif menandakan kestabilan pernolatinya. Pakar motivasi juga pernah mengatakan bahawa ‘Kita adalah apa yang kita fikirkan’. Ini bermaksud sekiranya kita memikirkan negatif, maka negatiflah yang kita perolehi. Sekiranya kita berfikir secara positif maka positiflah apa yang kita dapati.
Walaubagaimanapun penyesuain diri sama ada dengan orang lain atau persekitaran amat penting. Klien yang tidak tahu atau tidak mahu belajar menyesuaikan diri akan mengalamai banyak konflik. Dengan kata lain, klien hendaklah bergaul dengan orang lain agar klien dapat mengenal hati budi orang di sekeliling dan dapat juga meninjau masalah mereka dan mungkin juga dapat mendapat idea bagi menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh klien sendiri. Klien juga perlulah sedar bahawa tidak boleh bergantung harap kepada orang lain atau persekitaran berubah terlebih dahulu. Ada kalanya orang lain tidak akan berubah. Maka apa yang penting di sini ialah, klien haruslah pandai menyesuaikan diri dengan kedaan sebagai usaha mengurangkan konflik yang dihadapi.
Matlamat yang seterusnya ialah dapat memudahkan atau menggerakkan perubahan tingkah laku. Ada kalanya tingkah laku yang sedia ada menjejaskan perjalanan hidup klien. Tingkah laku perlu disesuaikan dengan siapa klien berinteraksi, bila, tujuan dan situasi di mana klien berada. Kaunselor akan mengajar klien membuat perubahan tingkah laku yang mampu dilakukannya. Perubahan tingkah laku tidak semestinya besar. Ia juga boleh melakukan perubahan yang kecil. Ini juga akan membantu klien membuat sesuatu perubahan tingkah laku yang membolekan klien menjalani kehidupan yang lebih produktif dan memuaskan. Contohnya Ahmad, (seorang guru) selalu memberi respond yang negatif kepada pelajar yang lemah dalam kelas. Ini telah menyebabkan pelajarnya enggan berinteraksi dengannya dalam kelas. Ini menimbulkan masalah dan menganggu keberkesanan pengajaran. Dengan sesi kaunseling, Ahmad dapat menenal pasti masalah sebenar dan kaunselor boleh membantu Ahmad mengubah tingkah lakunya, iaitu Ahmad sepatut memberi sokonagn kepada pelajar yang berinteraksi dengannya dan membimbing mereka walaupun jawapan yang diberi adalah salah.
Ramai dikalangan klien yang menhadapi masalah semasa berinteraksi dengan orang lain.  Ini berlaku kerana kurangnya klien mempunyai kemahiran komunikasi dan mempunyai imej kendiri yang negatif. Matlamat kaunselor ialah mencari jalan supaya dapat meningkatkan mutu cara  klien berhubung dengan orang lain. Contohnya Mona, seorang kerani ditegur oleh pengurusnya,Mona marah dan enggan mendengar apa yang dikatakan ,lalu menyebabkan terputusnya aliran komunikasi antara keduanya. Mona menganggap teguran itu adalah kritikan. Kaunselor boleh membantu Mona untuk berhubung dengan lebih baik dengan pengurusnya.
Kepada sesetengah orang, membuat sesuatu keputusan penting amat menyukarkan. Matlamat kaunseling bagi klien sebegini ialah membantunya membuat sesuatu keputusan penting dalam hidupnya. Keputusan muktamad diambil oleh klien sendiri klien mesti memahami dan tahu kenapa dan bagaimana ia mencapai keputusan yang diambil. Contohnya Ah Seng berasa tidak puas hati dalam pekerjaannya. Dia takut untuk membuat sebarang perubahan. Kaunselor dapat membatu  Ah Seng mencari punca tidak puas hatinya. dan mencungkil nilai hidupnya. Kaunselor juga dapat membantu Ah Seng mencari pelbagai alternative seperti menukar jabatan, berbincang dengan majikannya atau menukar kerja.
Membantu mengembangkan potensi yang ada pada klien. Matlamat ini bermaksud memberi peluang kepada klien umempelajari cara-cara menggunakan kebolehan dan minatnya ketahap yang paling maksimum. Matlamat kaunseling ialah mengurangkan atau mengatsi apa sahaja yang menyekat dan membantutkan perkembangan potensi kebolehan dan minat seseorang. Contohnya Indra mempunyai cita-cita untuk menjadi seorang pelakon. Indra berasa tertekan apabila dia asyik gugup dan takut semasa berdiri di khalayak ramai Ini memnbantutkan cita-citanya.Kaunselor boleh membantu Indra berasa selesa apabila berdiri di depan khalayak ramai dan secara tidak langsung mencapai cita-citanya.
Setiap manusia mesti dilihat menurut konteks sesuatu situasi di antara diri dan situasi yang menimbulkan masalah-masalah berkenaan, difahami bagaimana, mengapa dan kenapa, supaya dapat diterima hakikat yang sebenar dan dapat dibina tujuan-tujuan hidup yang lebih realistik dan lebih bermakna. Jika dilihat dari segi ini, tujuan juga merupakan suatu proses yang dinamik, di dalam perjalanan hidup di dunia ini yang penuh dengan cabaran dan ketidakpastian. Masalah individu yang berhubung dengan kerunsingan, psikologi, peribadi dan ketidaksejahteraan, kebanyakannya berpunca dari dalam diri individu itu sendiri kerana tidak memahami diri dan situasi serta tidak mempunyai jangkaan atau harapan yang realistik terhadap hidup. Persoalan-persoalan asas seperti siapakah aku, dari manakah asalku, apakah tujuan hidupku, siapakah yang menjadikan aku, untuk apakah aku dihidupkan dan seumpamanya sepatutnya diberi perhatian yang wajar.
Selain itu, matlamat kaunseling juga membimbing klien supaya menyedari bahawa hidup ini tidak statik. Apa yang penting ialah klien perlu berusaha sedaya upaya seandainya dia ingin hasil yang memuaskan. Klien tidak boleh berdiam sahaja sambil mengimpikan satu kehidupan yang berkesan dan memuaskan.
Bagi mempertingkatkan kemampuan klien membuat keputusan maka hendaklah beranikan diri dengan membuat keputusan. Klien sering mengelakkan diri daripada membuat keputusan. Ini kerana proses membuat keputusan bukanlah suatu perkara yang menyeronokkan atau menyenangkan malah suatu yang berat bagi klien itu sendiri. Banyak masalah yang timbul kerana klien tidak memberi kata putus. Kaunselor juga akan membimbing klien membuat keputusan yang betul dan matang yang mana memerlukan klien mengambil kira faktor pengorbanan peribadi, masa, tenaga, wang ringgit dan sebagainya.
  Diharapkan klien dapat belajar mengendalikan hidupnya sendiri daripada pengalaman dalam proses dan perhubungan kaunseling. Dalam proses kaunseling, klien belajar tetapi kaunselor tidak mengajar. Fungsi kaunselor adalah sebagai ‘pemandu’ yang pada mulanya diperlukan untuk menunjuk jalan dan menemani klien dalam perjalanannya, memahami diri dan situasinya serta mengenal pasti keperluannya. Setelah tujuan ini tercapai, barulah fungsi dan peranan kaunselor tercapai dengan sempurnanya. Semakin berkurangan sehingga sampai klien tidak lagi memerlukannya kerana dia sudah dapat meneruskan perjalanannya sendiri tanpa bantuan daripada kaunselor lagi.




No comments:

Post a Comment